O Programa de Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares (PPGFPPI) da UPE Petrolina, nível Mestrado, recomendado por meio do Ofício nº 212-30/2014 CTC/CAA II CGAA/DAV/CAPES é resultado de uma proposta elaborada por uma comissão de docentes recém-doutores das licenciaturas com base na necessidade do campus e da própria região que demandava da instituição continuidade da formação. Após aprovação nos Conselhos da própria Universidade foi submetida à Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal Nível Superior (CAPES) e, diante da aprovação em dezembro de 2014 com portaria   nº. 326 de 9 de março de 2017 do Ministério da Educaçãonão só foi o primeiro Programa Stricto Sensu do campus, mas, na área de Educação foi também de uma região, cujo objetivo centrou-se e centra-se em formar professores(as) aptos(as) a uma prática docente significativa. 

 

ÁREA DE CONCENTRAÇÃO: Educação

ESTRUTURA CURRICULAR: Compreende 30 (trinta) créditos, sendo 08 (oito) créditos de disciplinas obrigatórias do curso; 04 (quatro) créditos de disciplinas obrigatórias da linha de pesquisa a que o discente está vinculado; 08 (oito) créditos de disciplinas eletivas; 04 (quatro) créditos de atividades programadas (participação em seminários, cursos e eventos científicos, publicações etc. 

DISCIPLINAS OBRIGATÓRIAS: Metodologia da Pesquisa – 60h/a; Educação e Interdisciplinaridade - 60h/a; didática do Ensino Superior 60h/a.

 

LINHAS DE PESQUISA:

I. Políticas educacionais, formação docente e práxis pedagógica

Obrigatória da linha:  Saberes Docentes e Práticas Pedagógicas 60h/a

Eletivas: Estado e Políticas Públicas em Educação - 60h/a; Educação Popular e Movimentos Sociais - 60h/a; Educação e Trabalho - 60h/a; Inovações Tecnológicas em Educação - 60h/a; História Local e Ensino de História na Educação Básica 60h/a; O Professor Reflexivo e a Epistemologia da Prática - 60h/a; Educação Inclusiva - 60h/aAlfabetização: concepções, ensino e aprendizagem - 60h/a.

 

II. Educação, meio ambiente e saúde

Obrigatória da linha: Metodologias Ativas de Ensino-Aprendizagem - 60h/a

Eletivas: Meio Ambiente, Sociedade e   Sustentabilidade – 60h/a; Qualidade de Vida no Ambiente Escolar: questões contemporâneas 60h/a; Educação, Cultura e Saúde - 60h/a; Educação em Direitos Humanos e Diversidade: Políticas Formativas e Práticas Sociais - 60h/a; Educação Ambiental: Desafios Pedagógicos no Contexto do Semiárido Brasileiro - 60h/a; Educação em Saúde na Prática Docente - 60h/a; Saúde, família e escola - 60h/a; Meio Ambiente, Sociedade e Sustentabilidade - 60h/a.

 

 


 

MASTER’S DEGREE

 

The Graduate Program in Teacher Training and Interdisciplinary Practices (PPGFPPI) at UPE Petrolina, at the Master's level, recommended by means of the Official Letter No. 212-30/2014 CTC/CAA II CGAA/DAV/CAPES, is the result of a proposal drawn up by a committee of newly-doctoral professors from the education degree courses, based on the needs of the campus and the region itself, which demanded the institution to continue providing training. After approval by the Councils of the University  , it was submitted to the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES (Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel) and, after approval in December 2014 with Ministerial Order no. 326 of March 9, 2017 from the Ministry of Education, it was not only the first Stricto Sensu Program on campus, but also in the area of Education in the region, whose objective was and is focused on training teachers capable of meaningful teaching practices. 

 

AREA OF CONCENTRATION: Education

 

CURRICULAR STRUCTURE: It comprises 30 (thirty) credits, of which 08 (eight) credits are from mandatory disciplines of the course; 04 (four) credits are from mandatory disciplines in the line of research to which the student is affiliated; 08 (eight) credits are from elective disciplines; 04 (four) credits are from programmed activities (participation in seminars, courses and scientific events, publications, etc.).

 

MANDATORY DISCIPLINES: Research Methodology - 60h; Education and Interdisciplinarity - 60h; Didactics of Higher Education - 60h.

 

 

 

LINES OF RESEARCH:

 

I. Educational policies, teacher training and pedagogical praxis

 

Mandatory disciplines: Teacher Knowledge and Pedagogical Practices - 60h

 

Elective disciplines: State and Public Policies in Education - 60h; Popular Education and Social Movements - 60h; Education and Work - 60h; Technological Innovations in Education - 60h; Local History and History Teaching in Basic Education - 60h; The Reflective Teacher and the Epistemology of Practice - 60h; Inclusive Education - 60h; Literacy: conceptions, teaching and learning - 60h.

 

 

II. Education, environment and health

 

Mandatory disciplines: Active Teaching-Learning Methodologies - 60h

 

Elective disciplines: Environment, Society and Sustainability - 60h; Quality of Life in the School Environment: contemporary issues - 60h; Education, Culture and Health - 60h; Education in Human Rights and Diversity: Formative Policies and Social Practices - 60h; Environmental Education: Pedagogical Challenges in the Context of the Brazilian Semiarid Region - 60h; Health Education in Teaching Practice - 60h; Health, family and school - 60h; Environment, Society and Sustainability - 60h.

 

 


 

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