O Programa de Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares (PPGFPPI) da UPE Petrolina, nível Doutorado cuja proposta foi elaborada pelos docentes no ano de 2022/2023, atendendo a uma demanda dos(as) egressos(as) e da própria sociedade, tendo em vista as condições atuais nos baixos níveis de ensino e aprendizagem, de crianças e adolescentes que frequentam as escolas públicas do semiárido nordestino, teve sua aprovação em julho/2023. O curso de Doutorado - Portaria MEC nº 2.149, de 26 de dezembro de 2023 - ampliará a formação continuada dos(as) professores(as) para atuação na educação básica e não muito diferente no Ensino Superior e espaços não escolares. Soma-se, ainda, o aperfeiçoamento dos cursos de licenciatura da UPE Petrolina, muitos com mais de cinquenta anos de existência e amplamente reconhecidos pela sociedade.

 

ÁREA DE CONCENTRAÇÃO: Educação

ESTRUTURA CURRICULARa integralização de sessenta e oito (68) créditos no período mínimo de vinte e quatro (24) meses e máximo de quarenta e oito (48) meses, assim distribuídos:

a. Módulo Comum Obrigatório - com doze (12) Créditos Obrigatórios em Disciplina e Módulo Obrigatório de Linha - com quatro (04) Créditos Obrigatórios em Disciplina.

b. Módulo Eletivo - com oito (08) Créditos em Disciplinas Eletivas.

c. Módulo Obrigatório de Atividades Programadas - com oito (16) créditos obrigatórios, sendo desses, (04) créditos para a comprovação da autoria de pelo menos um (01) artigo científico publicado em periódico com estrato Qualis de A1 a A3 em colaboração com o(a) orientador(a).

d. Trabalho de conclusão de curso - com oito (08) créditos em Exame de Qualificação e oito (08) créditos em Defesa de Tese.

e. Estágio de Docência - com quatro (04) créditos.

f. Seminários Avançados de Projetos de Pesquisa em Educação (SAPPE) - com oito (08) créditos distribuídos em quatro (04) semestres sendo cada semestre computados dois (02) créditos.

g. Equivalência hora/crédito: 15 horas = 1 crédito

 

LINHAS DE PESQUISA:

DISPLINAS OBRIGATÓRIAS: Metodologia da Pesquisa - 60h/a; Educação e Interdisciplinaridade - 60h/a; Didática do Ensino Superior 60h/aSeminários Avançados de Projetos de Pesquisa em Educação I, II, III e IV (SAPPE) 120h/a

I. Políticas educacionais, formação docente e práxis pedagógica

Obrigatória da linha: Currículo, Docência e Processos Educacionais – 60h/a.

Eletivas: Estado e Políticas Públicas em Educação - 60h/a; Educação Popular e Movimentos Sociais - 60h/a; Inovações Tecnológicas em Educação - 60h/a; História Local e Ensino de História na Educação Básica - 60h/a; O Professor Reflexivo e a Epistemologia da Prática - 60h/a.

 

II. Educação, meio ambiente e saúde

Obrigatória da linha: Educação, Saúde e Ambiente: pressupostos interdisciplinares - 60h/a.

Eletivas: Educação em Direitos Humanos e Diversidade: Políticas Formativas e Práticas Sociais - 60h/a; Educação Ambiental: Desafios Pedagógicos no Contexto do Semiárido Brasileiro - 60h/a; Qualidade de Vida no Ambiente Escolar:  Questões Contemporâneas - 60h/a; Educação, Cultura e Saúde - 60h/a.

 


 

DOCTORATE

 

The Graduate Program in Teacher Training and Interdisciplinary Practices (PPGFPPI) at UPE Petrolina, at the Doctoral level, whose proposal was drawn up by the faculty members in 2022/2023, meeting a demand from alumni and society itself, in view of the current conditions in the low levels of teaching and learning of children and adolescents attending public schools in the northeastern semiarid region, was approved in July 2023. The Doctorate course – recognized by the Ministerial Order No. 2,149, of December 26, 2023 from the Ministry of Education - will expand the continuing education of teachers to work in basic education and, not dissimilarly, in higher education and non-school spaces. Additionally, there has been the improvement of the education degree courses at UPE Petrolina, many of which have been in existence for more than fifty years and are widely recognized by society.

 

AREA OF CONCENTRATION: Education

CURRICULAR STRUCTURE: the completion of sixty-eight (68) credits in a minimum period of twenty-four (24) months and a maximum of forty-eight (48) months, distributed as follows:

a. Mandatory Common Module - with twelve (12) Mandatory Credits in  Discipline and Mandatory Line Module - with four (04) Mandatory Credits in Discipline.

b. Elective Module - with eight (08) Credits in Elective Disciplines.

c. Mandatory Module of Programmed Activities - with eight (08) mandatory credits, of which four (04) credits are for proof of authorship of at least one (01) scientific article published in a journal with Qualis evaluation ranking from A1 to A3 in collaboration with a supervisor.

d. Completion of course work - with eight (08) credits for the Qualifying Exam and eight (08) credits for the Thesis Defense.

e. Teaching Internship - with four (04) credits.

f. Advanced Seminars on Research Projects in Education (SAPPE – Seminários Avançados de Projetos de Pesquisa em Educação) - with eight (08) credits distributed over four (04) semesters, each semester counting two (02) credits.

g. Hour/credit equivalence: 15 hours = 1 credit

 

LINES OF RESEARCH

MANDATORY DISCIPLINES: Research Methodology - 60h; Education and Interdisciplinarity - 60h; Didactics of Higher Education 60h, Advanced Seminars on Research Projects in Education I, II, III and IV (SAPPE) 120h

I. Educational policies, teacher training and pedagogical praxis

 

Mandatory disciplines: Curriculum, Teaching and Educational Processes - 60h.

Elective disciplines: State and Public Policies in Education - 60h; Popular Education and Social Movements - 60h; Technological Innovations in Education - 60h; Local History and History Teaching in Basic Education - 60h; The Reflective Teacher and the Epistemology of Practice - 60h/a.

 

II. Education, environment and health

Mandatory disciplines: Education, Health and Environment: interdisciplinary assumptions - 60h.

Elective disciplines: Education in Human Rights and Diversity: Formative Policies and Social Practices - 60h; Environmental Education: Pedagogical Challenges in the Context of the Brazilian Semiarid  Region- 60h; Quality of Life in the School Environment: Contemporary Issues - 60h; Education, Culture and Health - 60h. 


 

 

 

Go to top Menu